Abans de començar has de saber…

definició d’OBESITAT:  f. PAT. acumulació excessiva de greix, que provoca un augment del pes corporal.

definició de GRApel GDLC: adj. no es pot (o no pots) pas matar tot el que és gras loc verb Refrany que vol dir que no és prudent d’obrar amb masses exigències, sinó que cal fer els ulls grossos i concedir una certa llibertat.

Obesitat = malaltia crònica; això vol dir que és per sempre.

El 80% dels sobrepesos es resolen amb dieta i exercici.

El pes s’ha de reduir lentament, tan per aconseguir millorar hàbits com per una lleugera reducció de l’estómac. I no oblidis l’aspecte de la pell.

Donem algun contingut teòric imprescindible, però el blog es basa en la pràctica.

Portar a terme el que us expliquem us costarà esforç i temps…però…

quan temps fa que et vols aprimar?

quants sistemes has provat?

quan temps has mantingut el pes assolit?

 

Us passem una interessant entrevista de la Pilar Senpau -metgessa cirurgiana, i especialista en dietètica- on relaciona l’estrès i l’obesitat, i ens explica què passa a l’organisme amb les dietes dissociades.



MENJAR, BON AMIC

Revista Presència, del 13 al 19 gener 2012.

-… Fa molts anys que parlo de la relació dels sentiments i el sobrepès, però fins que no li dones una base científica, com ho expliques? Un dia vaig trobar un estudi científic centrat en l’estrès, no en l’obesitat . De les deu coses que fa l´estrès, una és que hi ha un augment de greix a la zona abdominal. El cos humà està preparat per rebre un estrès puntual: tens un disgust, l’operació d’un estimat… però no està preparat per a l’estrès d’un dia, i un altre, i un altre.

L’estrès fa segregar unes substàncies que t’ajuden a lluitar. Parlem del cortisol: tires endavant encara que estiguis cansada, ens ajuda a agafar forces de tot allò que té el cos per tirar endavant. Però cortisol cada dia? Arriba un moment que agafa energies d’on no toca… i el cos comença a perdre l’equilibri, l’homeòstasi. I apareixen les patologies.

Una de les manifestacions típiques de l’estrès es despertar-se de tres a cinc de la matinada. És un símptoma de cortisol alt. El cortisol hauria d’aparèixer durant el dia, i no a la nit (per això no és aconsellable fer esport al vespre). A la nit el cos està preparat per descansar gràcies a la melatonina… que s’encreua amb el cortisol, lluiten i guanya el cortisol.

-I l´obesitat?

-Els hidrats de carboni que mengem entren dins del múscul i allà són cremats. És l’energia que és necessita per funcionar. Si en sobra, es guarda en forma de greix. Aquest seria el procés normal. Però quan pateixes estrès crònic, el cos agafa menys sucres del múscul. És fa una resistència a l’entrada de sucres dins del múscul. I què passa aleshores? Que aquests sucres es desvien i es guarden a la panxa en forma de greix.

-No és per menjar massa.

-Hi ha gent que quan es posa nerviosa el cos li crema més, i hi ha gent que reté més. I això és genètic.

-El que preocupa a la majoria és com es pot perdre pes.

-A l’hora d’aprimar-se s’han de tenir en compte tres causes. Pot ser per menjar massa, el Nadal per exemple… aquesta és la més fàcil de resoldre: menges menys i ja està. La segona causa, pot ser que no cremes, menges vuit i cremes dos: cal exercici. La tercera causa és l´estrès, i és la que la medicina no té en compte.

-Per què no?

-No perquè no ho sàpiga, el metge pot estar tan estressat com tu!! El problema és que els medicaments no serveixen. No hi ha cap medicament.

-I tot el que ens diuen que serveix per cremar greixos?

-Res.

-Aleshores, què podem fer amb la tercera causa, l´estrès?

-La persona que s’estressa és també la que té força. És una força que té per implicar-se a la vida. Aquesta força no se li ha de treure, però se l’ha d’ensenyar a protegir-se, que no li faci mal. Com? Anem a veure què diu la Nobel de Medicina de 2009, Elizabeth Blackburn: hi ha tres maneres d’entrar dins l’organisme: a través de la dieta, el cos funciona amb el què li donem; a través de l’exercici, caminar cada dia una estona; i fer resistència psicològica a l’estrès.

-Què vol dir això últim?

-Això vol dir conèixer-te tu mateix, saber qui ets. Quan saps qui ets, pots lluitar contra les teves pors, i això és resistència psicològica a l’estrès. I aquí apareix la cultura. Quan llegeixes un poema i dius “Exacte”, és perquè t’estàs llegint la teva pròpia ànima. Tu llegeixes un poema de Joan Margarit i se t’equilibra la tensió arterial. Per què?  Perquè tot està connectat. Ho diu la premi Nobel, eh? Als hospitals deixen quedar la mare amb el fill, i abans no es deixava. És que s’ha demostrat que la companyia d’algú que t’estima ajuda a fer pujar les defenses. Per això vas a veure a un malalt, perquè el beneficia. De tot això ens n’hem oblidat.

-I què és pot fer?

-“…quan estàs amb algú, o llegint un llibre i sents benestar, aquest benestar no és res més que el teu cervell segrega un neurotransmissor, la serotonina.

-Com es fa?

-“El cos no té la matèria primera per fabricar-la. La matèria base és un aminoàcid que es diu triptòfan, que és en els aliments. El plàtan és dels que en té més. Aquest aminoàcid, per entrar al cervell necessita sucre. El plàtan és perfecte, és una dosi directa: triptòfan i sucre. Per tant, en una dieta per perdre pes hi ha d´haver una fruita que tingui aquest aminoàcid.

-Però les dietes treuen el plàtan.

-Un plàtan té per cent grams , el doble de calories que una poma…però és que la poma pesa el doble. Pensem-hi…és tant senzill, quan surts de la feina, prendre’t un plàtan i que quan arribis a casa no atraquis la nevera! Quan estàs nerviosa, el cos no et deixa abandonada, t’ajuda i diu “Relaxa’t”. I com? “Ajudem a crear serotonina”. A la sang tens triptòfan, perquè has menjat formatge i carn, però com que no entra al cervell sense sucre, menges alguna cosa dolça que en potencia l’absorció. Per això es trenquen les dietes, no per falta de voluntat, sinó perquè a vegades anem molt carregats d´estrès. El secret no és que no et mengis uns dolços, sinó que no els necessitis.

-Què passa amb la dieta Dukan?

-El problema de les dietes és que sembla que les persones grasses hagin de fer plans que no incloguin els nutrients importants. No mengis pa, ni fruits secs…Per què no, si ho necessito tant com el prim? Hi ha uns cinquanta nutrients que són essencials per viure, per pensar i per sentir. Si els treus, l’activitat en aquests tres àmbits baixa. I per què el gras no ha de rendir? Per què no s’ha d’enamorar?

-Per què? Per què?

-Una dieta, si no passa pel camí de la salut, no és una dieta correcta. T’aprimaràs, però no és correcta. Els percentatges de repartir els nutrients més o menys, són: sucres, un 50%; proteïnes, 12-14%; i greixos, un 30%. Però no es compta constantment, perquè acabaríem bojos…Va per aquí, però. Quan sents estrès, el problema el donen els hidrats, ja que no es cremen bé i es guarden.

-I apareix Dukan.

-Diu: tens problemes amb els sucres? No en prenguis. És com dir: tens problemes amb les matemàtiques? No les estudiïs. Aleshores, quan li tornes a donar hidrats, el cos encara en cremarà menys. El cos quan fa 48 hores quan no ha rebut sucre, què fa? La gasolina del cervell és el sucre, i si estàs 48 hores sense , el cervell engega els senyals d’emergència i agafa el greix i en fa acetona, que és l’única benzina alternativa…Però per a situacions d’emergència. I això vol dir que s’està estressant. Sí que s’aprima, però el condemnes que encara cremi menys.

-I què hem de fer?

-No hem d’evitar el problema, s’ha d’afrontar i que millori, i és molt difícil. S’ha de tranquil·litzar, rebaixar l’angoixa…Com més tranquil·la estigui la persona, més cremarà els hidrats, i menys acumularà. El problema no és que mengi molt, el problema és que guarda. Quan estàs nerviós, el cos s’espanta. No sap que estàs angoixat perquè un impresentable t’ha tractat malament…El cos pensa que és un dinosaure i aleshores pot fer dues coses: donar-te sucre perquè corris i fugis o potser fer-te’l guardar perquè ets la dona primitiva que es queda a la cova protegint els nens.

-Guardar, guardar…

-Amb aquest perfil un bistec no t’engreixarà, ni una mica més d’oli…Ni la xocolata. El cacau és un greix, no un sucre. Una llesca de pa sí, una fruita de més sí que engreixen, perquè és més sucre. Penseu amb vegetarians que estan grassos. I és que el cos, quan té prou sucre, el guarda, tant si li ve de verdures com si li ve d’un pastís. Per tant, no fem el problema més gran. Només es pot arreglar amb una dieta equilibrada, un exercici moderat i constant, i coneixent-te.

-Però a la farmàcia hi ha productes…

-El que hi ha al cos no es crema. Alguns productes fan que del greix que menges se n’absorbeix un 30% menys, però del que ve de fora, no del que ja tens dins. De tres cullerades d’oli, una no entra… Però és que el problema no és l’oli, són els hidrats!

-S’ha de valorar el pacient amb una  visió global.

-Les dietes són bastant semblants totes, tots hem de menjar sa. Verdura, planxa, oli d’oliva, fruits secs, xocolata…El truc és la justa mesura. I primer, tranquil·litzar-nos. I no culpabilitzem. Una obesitat és com una hipertensió. Per què un hipertens sí que pot anar amb el cap alt i l’altre no?

Cadascú ha de trobar allò que li rebaixa l’ansietat. No ha de canviar de feina ni de fills…Hi ha tècniques, i per a cadascú són diferents. A algú li va bé fer ioga, i a un altre no. O acupuntura, o osteopatia…S’ha d’anar provant, i t’has d’ajudar de les eines que et puguin fer servei. I això implica fer un treball personal, personalitzat. Jo derivo pacients a professionals que els puguin ajudar a trobar aquestes eines.

 

 

Mostrem un esquema d’IsaNutrisalud, on resumeix molt bé el problema de l’obesitat.

D6n9xfJWAAEZmjm

 

 

 

Il.lustració del capçal de l’article: Pintura a l’oli de l’artista Xavier Serra de Rivera

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s