nutrients

 

clasificacio aliments

Classificació dels nutrients segons el Laboratori LifeScan.

N’hi han que NO aporten calories, que són imprescindibles per la vida i que amb una alimentació variada ja tenim els que necessitem : sals minerals, vitamines, fibra i aigua. No en parlarem.

I després hi ha els que engreixen, i són els de la figura de dalt.  Seguint el dibuix de les tres rotllanes intercalades :

rotllana fúcsia      hidrats de carboni 

  • Verdures: contenen hidrats de carboni, la majoria en poca quantitat. No les tenim en compte, menja’t les que volguis.
  • Fixa’t en la textura d’aquest tipus d’aliment, excepte la fruita, tot és farinós. També se’n diuen Farines, Sucres, i Glúcids.
  • Cada gram engreixa 4 kcal.
  • La seva funció és energètica (és la nostra benzina).
  • La rotllana s’entrecreua amb la dels greixos. Els aliments continguts aquí aporten hidrats de carboni i greixos. Alerta amb les patates de bossa: 10 unitats engreixen igual que tota una patata bullida! L’alvocat conté molts greixos saludables, hi ha qui el fa servir com a mantega.

rotllana groga   greixos

  • Són imprescindibles per la vida (contenen vitamines liposolubles).
  • Donen gust al menjar (compara un tall de llom o de carn magra)
  • Cada gram engreixa 9 kcal. Són els nutrients de més alt contingut calòric. S’ha de reduir el seu consum a 3 cullerades d´oli al dia.
  • La seva funció és energètica, de reserva en cas de passar gana.
  • Tan la mantega com la margarina es comporten igual al nostre organisme (augmenten el Colesterol LDL –el dolent-), i de contingut calòric similar. Tots els olis, tan en cru com en fregit, també contenen igual quantitat de calories.
  • La rotllana s’entrecreua amb la de les proteïnes. Els aliments continguts aporten greixos i proteïnes. Alerta amb els embotits (contenen el 50% de greix, els de més alta qualitat) i formatges curats.

rotllana blava   proteïnes

  • El pernil i el gall d’indi són considerats proteïnes.
  • Cada gram engreixa 4 kcal.
  • Funció de reparació muscular.
  • Són aliments saciables.
  • La rotllana s’entrecreua amb els hidrats de carboni. Hi han els llegums (faves i pèsols inclosos), molt interessants: són econòmics, aporten proteïnes vegetals, donen més sacietat que els hidrats de carboni sols, i es poden preparar de diverses maneres. També es troben aquí els làctics descremats.

Finalment, en la intersecció de les tres rotllanes hi trobem els fruits secs i els làctics sencers. Aquests aliments contenen els tres tipus de nutrients. Els fruits secs tenen fama  d’engreixar molt…: 10-12 ametlles o avellanes, o 3-4 nous aporten les mateixes calories que una fruita fresca, i atipen més pel seu contigunt nutricional. 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s