restrenyiment crònic

Vol dir fer poques deposicions a la setmana (menys de 3), dures i havent de fer massa força.

Causes: Dieta poc adequada, mal hàbit deposicional (deixar passar el moment, aguantar-se les ganes) i sedentarisme, és del que parlarem aquí. Les altres causes no les tocarem ja que poden requerir un seguiment mèdic.

 Dieta: Els següents canvis en la dieta poden ajudar a estimular la producció regular d’excrements suaus i voluminoses.

  • Afegeix aliments rics en fibra a la dieta, entre ells grans integrals, verdures fresques, llegums i fruites (les prunes i els kiwis són les més laxants). Menja iogurt o kèfir cada dia; no són laxants, sinó reguladors del budell. Les patates bullides amb pell i deixades refredar, degut a la interacció dels microbis i el midó, també és converteixen en un bon aliment regulador de la flora intestinal
  • Tractar de prendre de 2 a 3 litres de líquid al dia, llevat que tinguis una afecció que requereixi restringir el consum (malaltia cardíaca o renal). Beu cada matí 1 o 2 gots d’aigua tèbia.

Hàbit deposicional: Hem d’entendre el funcionament del budell per veure el perquè de la recomanació “és millor que no t’aguantis les ganes d’anar de ventre”.

L’esfínter anal és un múscul circular situat a la part terminal del tub digestiu i el tanca perfectament. Permet la defecació. En realitat són 2 esfínters: un esfínter intern, el funcionament és automàtic (involuntari) i un esfínter extern, sota el control de la voluntat. El mecanisme de la defecació és el següent: la presència d’excrements a l’ampolla rectal fan sentir la sensació de necessitat i es relaxa l’esfínter anal intern: tenim ganes d’anar de ventre. Immediatament després, l’esfínter anal extern es contrau per acte reflex. El pacient pot seguir contraient l’esfínter a l’espera de poder anar al bany i la defecació s’inicia quan el pacient decideix alliberar-lo. Però si s’abusa d’aquesta retenció, el sistema perd eficàcia.

Educació del esfínter anal

Intenta anar al wàter a la mateixa hora.

Es pot utilitzar l’estimulació amb el dit per desencadenar una defecació.

  • Posa’t guants, i amb delicadesa introdueix un dit lubricat a l’anus, i realitza un moviment circular fins que es relaxi l’esfínter. Això pot prendre uns quants minuts.
  • Després de realitzar l’estimulació, adopta una postura adequada per la defecació: assegut a la tassa amb els peus aixecats un pam del terra (posar una caixa o similar), portar el cos cap endavant. Amb aquesta posició s’incrementa la pressió abdominal i ajuda a evacuar l’intestí.
  • Intenta tenir la major privacitat possible. Algunes persones descobreixen que llegir mentre estan assegudes al wàter els ajuda a relaxar-se prou per tenir una defecació.
  • Si l’estimulació amb el dit no produeix defecació en 15-20 minuts, repeteix el procediment en un altre moment.
  • Fes respiracions fondes, inflant la panxa a l’inhalar i contraient la musculatura abdominal al exhalar, és una manera d’activar el moviment intestinal. Intenta contraure els músculs abdominals i pressiona mentre s’expulsa la deposició.
  • Fes l’estimulació amb el dit cada dia fins que s’estableixi un patró regular per a les defecacions.
  • També es pot estimular la defecació usant un supositori (glicerina, guarda’l a la nevera!) o un enema petit. Algunes persones prenen suc de prunes o nèctar de fruites per estimular la defecació.

La constància és crucial per a l’èxit d’un programa de reeducació de l’esfínter anal. Estableix una hora determinada per defecar diàriament. Selecciona una hora que et sigui convenient, tenint en compte el teu horari diari. El millor moment per a una defecació és de 20 a 40 minuts després d’un àpat, a causa de que l’alimentació estimula l’activitat intestinal.

Al cap d’unes poques setmanes, la majoria de les persones són capaces d’establir una rutina regular per defecar.

És contraproduent “apretar” ja que es produeix un augment de la pressió de la cavitat toràcica, i es redueix el retorn venós; i també augmenta la pressió intracranial. I no ens oblidem de les morenes.

Sedentarisme: mira l’apartat de l’exercici

Un comentari Digues la teva

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s